maanantai 8. huhtikuuta 2013

Sunnuntain lepopäivä olikin retkipäivä ja tänään päästiin Jecheonin kaupungintalolle tapaamaan merkittäviä henkilöitä

Päivä 8

Nopea katsaus eiliseen sunnuntaihin ja tähän päivään. Eilen piti olla virallisen ohjelman mukaan vapaapäivä, mutta päivä olikin melkoinen retki Korean halki bussilla Japaninenmerelle ja siis E-Korean itärannikolle.

Lähdimme aamulla klo 9 aikaan kohti E-Korean rannikkoa bussilla ja saavuimme perille rannikolle noin klo 12 aikaan. Vierailimme Naksanan temppeliaalueella (http://en.wikipedia.org/wiki/Naksansa) rannikolla ja söimme läheisessä kaupungissa loistavaa ja ERITTÄIN tuoretta sashimia ja muita kalaruokia. Lounaan jälkeen vierailimme vielä paikallisilla kalamarkkinoilla. Matkamme jatkui iltapäivällä kohti kotia, mutta palasimme sinne aivan huippupaikan vierailulla, eli Alpensian alppikylän kautta, jossa myös tulevat olympialaiset vuonna 2018 talviolympialaisten osalta tullaan tietyin osin pitämään.

Naksanan temppelialue 7.4.2013.
Alkupalat
Pääruoka x 2 settiä.
Ns. loppukeitto riisin kanssa.
Paikallista herkkua, eli tuggummia (Koreaksi mustekala).

Lisätietoa Alpensiasta:

Todella upea paikka siis ja ohessa muutama kuva:

Thanks Kristjan for this photo.

Päivä 9

Tänään olikin sitten oikeasti ihan virallisempaa ohjelmaa, eli kaupungintalolla Jecheon pormestarin Choi Myeong Hyeonin kanssa nautimme teetä ja keskustelimme kaupungin tulevaisuuden suunnitelmista. Samalla kävimme myös vierailulla paikallishallinnon istuntosalissa. Meitä vastaanottamassa oli valtuuston puheenjohtaja Kim Ho-Kyung. Saimme myös muutaman lahjuksen, eli mm. kaupungin pinssin ja upeat silkkisolmiot. Naisille oli varattu silkkiliinat. Lisäksi kotilukemiseksi saimme Jecheonin kaupungista kertovan kirjan Koreaksi, jotta pystyisimme kehittämään koreankielentaitoamme. = D

Kaupungintalon vierailun jälkeen kävimme upeassa katolilaisessa kirkossa: The Shrine of Pearon ja kertakaikkiaan kirkko oli vaikuttava. Koko laakso oli upeaa ja voi vain kuvitella, millainen paikka se on kesällä tai keväämmällä, kun kukat kukkivat ja vihertää.

Lounaaksi nautittiin taas korealaisia herkkuja:

Lounaan jälkeen kävimme vierailulla paikallisten Rotareiden kokoustilassa, jossa nautimme teetä ja herkullisia makeita riisikakkuja lounaan jälkeen.

Tämän jälkeen meillä tarjottiinkin mahdollisuutta vierailulle Semyungin High Schoolissa (www.semyung.hs.kr), jossa pääsimme "taas" istumaan koulun rehtorin kansliaan ennen kierrosta koulun eri opetustiloissa.

Kun kaikki ns. virallinen ohjelma vihdoin päättyi, pääsimme vihdoin hetkeksi kiertelemään kaupunkia omin päin. Shoppailua olisi ollut tarjolla, mutta juuri mitään ei tarttunut haaviin. Ohessa kuitenkin kiireisille Innofactorin kavereille oiva tapa solmion käyttöön:

Illallinen oli taas aivan omaa luokkaansa, ns. lihaista purtavaa tarjoavassa ravintolassa, jossa tosiaan kasvissyöjämme Anna ei juuri päässyt herkuttelemaan. Normaaliin kuvioon kuului alkupalat (mm. säilöttyjä toukkia tällä kertaa), lihan grillausta, joka sitten käärittiin kypsänä erilaisten lisukkeiden ja kastikkeiden kanssa merilevään. Nauta-kasvis keittoa ja jottei vaan jäänyt nälkä niin lopuksi vielä kasvisnoodelikeitto, jonka olisi hyvin voinut jo sellaisenaan jakaa usemmalle henkilölle.

Nautaa ala Barbecue.

Nauta odottaa grillin lämpöä.

Lisukkeita.

Calce miettii varmaan, että mitäköhän tästäkin illasta tulee.

Nauta-kasviskeitto, yam (valitettavasti viimeisestä noodelisopasta ei ole kuvaa).

Huomenna ohjelmassa lisää nähtävyyksiä, luultavasti merkittävästi parempaa ruokaa kuin tähän mennessä (ja paljon todennäköisesti) sekä onneksi myös ilmeisesti ulkoilua trekkaushengessä.

Muutama sana tilanteesta

Mitä tulee E-Korean ja P-Korean tilanteeseen, niin siitä nyt ei ole juurikaan sen suurempaa kerrottavaa, kuin mitä esim. voitte vilkuilla CCTV:n uutisista tai BBC:ltä. Sinänsähän on todellista, että kaikki teollisuusalueella olevat E-Korean työntekijät on nyt siirrettyä suurimmilta osin tiettyä johtoa lukuunottamatta E-Korean maaperälle siksi aikaa kun tilanne rauhoittuu. Sen lisäksi ns. ohjuskoe/"hyökkäys" tai ydinkoe voi olla todellista 15.4.2013 kun vietetään Pohjois-Korean Kim Il-sungin syntymäpäivän muistopäivää ja näin sopiva tapa on muistaa esim. jollain radikaalilla teolla. Sen sijaan sodan aloittaminen on hiukan ristiriidassa sen faktan kanssa, että Pjongjangin ja Pekingin välisiä lentoyhteyksiä ollaan lisäämässä P-Korean lentoyhtiön toimesta. Silmänlumetta tämäkin vai?

Täällä Rope Sidebras, Jecheon, E-Korea.